Het werkt zo: Voor ongeveer 48 euro per maand neem je een abonnement op duurzame kinderkleding. Daarvoor krijg je een pakket kleding opgestuurd, dat je na een tijd weer inlevert voor een grotere maat. De kleertjes worden na het inleveren gereinigd, gecheckt en weer in orde gebracht voor een volgende klant. Een groen lease-systeem voor organische kinderkleding dat tijd, geld en grondstoffen spaart. Het pakket is bewust klein gehouden zodat er ruimte is voor aanvulling: vrienden geven babykleding cadeau, ouders kopen zelf graag iets voor hun kindje en oma wil iets breien.
Vigga Svenssons eigen inzicht kwam een aantal jaar geleden, toen ze het duurzame kinderkledingmerk Katvig op de markt had gebracht. Vigga was een nieuwkomer in de modewereld, een milieubewuste nieuwkomer, en zag snel in hoe vervuilend de industrie is. Ze lanceerde een simpele enquete. ‘We stelden onze klanten via Facebook twee vragen: Hoeveel kleren hebben je kinderen en hoeveel daarvan dragen ze ook?’
De antwoorden waren schokkend: mensen kopen een ongelooflijke hoeveelheid kleding voor hun kinderen maar slechts een klein deel ervan wordt gebruikt. Ze realiseerde zich een denkfout te hebben gemaakt: ‘we zagen onszelf als groene helden maar uiteindelijk droegen we bij aan de gigantische berg textielafval. Ja, ons product was duurzaam, maar onze klanten gingen er niet duurzaam mee om’. Dé aanleiding om een nieuw concept te bedenken, dat resulteerde in Vigga.us.
Wij zijn inmiddels om, maar moeten geduld hebben. Vigga gaat internationaal, maar dat kan nog maanden duren.