1000 bijzondere cadeau-ideeën ontdekt door cadeauspotters

Volg ons

Vigga: Biologisch Babykleding Pakket

Vigga_Image_Opt01_0106_crop_0
Innovatief, duurzaam en met zorg samengesteld: Het Vigga-kinderkleding-abonnement. Grofweg een kruising tussen het biologische groentepakket en de traditionele leesmap.

Het werkt zo: Voor ongeveer 48 euro per maand neem je een abonnement op duurzame kinderkleding. Daarvoor krijg je een pakket kleding opgestuurd, dat je na een tijd weer inlevert voor een grotere maat. De kleertjes worden na het inleveren gereinigd, gecheckt en weer in orde gebracht voor een volgende klant. Een groen lease-systeem voor organische kinderkleding dat tijd, geld en grondstoffen spaart. Het pakket is bewust klein gehouden zodat er ruimte is voor aanvulling: vrienden geven babykleding cadeau, ouders kopen zelf graag iets voor hun kindje en oma wil iets breien.

1458224908603
Het bedrijf is Vigga.us en het brein achter dit groene idee is Vigga Svensson, een Deense televisiepersoonlijkheid met een missie. Ze startte het label in 2014, samen met haar man. Langzaamaan krijgt het concept vaste grond onder de voeten. Vigga viel in de prijzen als business model voor kringloopeconomie in de textiel industrie en werd dit jaar in New York uitgeroepen tot Retail Innovation of the Year tijdens de Retail's Big Show.

Vigga Svenssons eigen inzicht kwam een aantal jaar geleden, toen ze het duurzame kinderkledingmerk Katvig op de markt had gebracht. Vigga was een nieuwkomer in de modewereld, een milieubewuste nieuwkomer, en zag snel in hoe vervuilend de industrie is. Ze lanceerde een simpele enquete. ‘We stelden onze klanten via Facebook twee vragen: Hoeveel kleren hebben je kinderen en hoeveel daarvan dragen ze ook?’ 

De antwoorden waren schokkend: mensen kopen een ongelooflijke hoeveelheid kleding voor hun kinderen maar slechts een klein deel ervan wordt gebruikt. Ze realiseerde zich een denkfout te hebben gemaakt: ‘we zagen onszelf als groene helden maar uiteindelijk droegen we bij aan de gigantische berg textielafval. Ja, ons product was duurzaam, maar onze klanten gingen er niet duurzaam mee om’. Dé aanleiding om een nieuw concept te bedenken, dat resulteerde in Vigga.us. 

1446926732542
De lage prijs van het abonnement leert ons dat groen niet altijd duur hoeft te zijn. Bovendien gaat sparen niet alleen om geld: Vigga werkt aan een concept waar klanten niet alleen de maandelijkse rekening zien, maar ook wat ze hebben uitgespaard aan water en co2 met dit abonnement. Zo komt er meer bewustzijn over de textielindustrie.  

Wij zijn inmiddels om, maar moeten geduld hebben. Vigga gaat internationaal, maar dat kan nog maanden duren. 

comments powered by Disqus

Milledoni

Gedreven door een passie voor passende cadeaus, struint Milledoni het web af naar de betere cadeaus, geholpen door een community van cadeauspotters.

Cadeaus in je mailbox

Je maandelijkse cadeau-inspiratie