Volg ons
Bij Agricola begint elke speler een eigen speelbord, waar erfvelden op staan en een kleine boerderij met een boer en een boerin. Elke ronde mogen de spelers om beurten hun gezinsleden inzetten op verschillende acties, zoals bijvoorbeeld het uitbouwen van je boerderij, een akker ploegen, een akker beplanten, hekken bouwen, stallen bouwen, grondstoffen pakken en nog veel meer. Elke actie mag per ronde maar door één speler gekozen worden. Als een veld met grondstoffen een ronde niet gekozen wordt, dan komen er extra grondstoffen bij, zodat die actie de volgende ronde meer 'waard' wordt. Je kan ook met een actie je gezin uitbreiden, die de ronden erna mee zullen helpen op de boerderij en die je dus mag inzetten op één van de beschikbare acties. Verder zijn er nog acties waarmee je kleine en grote investeringen kan doen en ambachtslieden kan inhuren, die verschillende voordelen bieden. Iedere ronde komt er een actie bij, zodat de keuze aan acties steeds groter wordt.
Elke drie rondes (en later in het spel elke twee rondes) is er een oogsttijd. Dat betekent, dat je je gezaaide graan of groente oogst en dat je dieren (varkens, schapen en koeien) jonkies krijgen, mits je er minimaal twee hebt (van dezelfde soort uiteraard). Tijdens de oogsttijd moeten ook al je gezinsleden gevoed worden. Voedsel kan je krijgen, door je dieren te slachten, of je graan en groente te verwerken. Door gebruik te maken van ovens, kookplaatsen en fornuizen, leveren je dieren, graan en groente meer voedsel op.
Na 14 ronden is het spel afgelopen en kunnen de punten geteld worden. Daarvoor wordt in eerste instantie gekeken hoe je je erfvelden hebt gebruikt. Hoe groot is je boerderij en is die van hout, of van steen? Hoeveel weilanden heb je, hoeveel akkers heb je geploegd enzovoort. Ook krijg je punten voor je graan, groente en dieren.
Maar dan zijn we er nog niet, want je krijgt minpunten als je erfvelden niet gebruikt hebt, of als je geen graan, groente, of dieren hebt. De kampioen van de minpunten is echter de bedelkaart, die je iedere keer krijgt als je tijdens de oogsttijd niet voldoende voedsel hebt voor een gezinslid.
De winnaar van het spel is de speler met de meeste punten.