1000 bijzondere cadeau-ideeën ontdekt door cadeauspotters

Volg ons

Whatsapp cadeaubon: kado of kadon't?

Naar aanleiding van dit artikel in de Telegraaf werden onze Milledoni breinen wakker. Het betreft een nieuwe manier van geven, wat volledig aansluit bij ons digitaal tijdperk: een cadeaubon via Whatsapp. Het idee is dat je via een app een cadeaukaart naar keuze kan aanschaffen, die je vervolgens via Whatsapp naar de desbetreffende persoon verstuurt. Dit kan je dan vervolgens personaliseren met behulp van videos, foto's of tekstberichten. En als de ontvanger liever een cadeaubon heeft van een andere winkel, kan hij/zij deze ook nog eens voor iets anders omruilen. Klinkt best goed... of niet?

Is dit de nieuwe manier van geven? De meesten onder ons hebben vast wel eens een cadeaubon aan iemand geschonken. Het is vaak toch vrij makkelijk, en al helemaal als je niet zeker weet wat diegene graag wilt hebben. Zo geef je hen de keus om het zelf uit te zoeken. Dit zijn zéker voordelen. Maar wat geef je nou eigenlijk met zo een cadeaubon? 

Het hangt er eigenlijk maar net van af. Tussen het bedenken van, kopen voor, en geven van het cadeau zit soms behoorlijk wat tijd, en soms ook niet. Maar de tijd die je voor iemand vrijmaakt om het passende geschenk te vinden in sommige gevallen juist het speciale van het proces. Als iemand al een jaar lang weet dat zij jou een in principe onbenullig cadeau willen geven, wat toch een enorme betekenis voor jou heeft, dan is dat wel bijzonder. Of als iemand er lang over heeft gedaan om jouw cadeau zo persoonlijk mogelijk te maken, dan zegt dat ook wel wat...

Tijd is dus een belangrijke factor, soms belangrijker dan wat uiteindelijk gegeven wordt. Met het geven van een cadeaubon valt dit aspect toch al vrij snel weg (er zullen vast uitzonderingen zijn). En wat blijft er dan over? Juist, dat wat gegeven wordt. Zoals al eerder genoemd kan dit alle kanten opgaan: van heel persoonlijk, iets wat diegene altijd al heeft willen hebben, tot iets wat die persoon echt goed kan gebruiken. Maar hoe sluit dit aan bij een cadeaubon?

Eigenlijk is het vrij simpel. Tenzij je een cadeaubon vindt die nou net toevallig aansluit bij de persoonlijke wensen van de ontvanger, is een cadeaubon niet héél persoonlijk. En hetzelfde geldt eigenlijk voor iets wat iemand altijd al wenste te krijgen, aangezien je met een bon juist zorgt dat het cadeau zo onspecifiek mogelijk is. Dus wat overblijft is misschien iets wat iemand goed kan gebruiken, maar dan met wat vrije invulling van degene die het nodig heeft. 

Asset 1.png


Dus als noch de tijd die erin gestoken wordt, noch het cadeau zelf, nou echt naar boven komen met het geven van een cadeaubon, blijft er überhaupt dan nog iets over wat het waard is om te geven? Je zal nu wellicht denken, 'Nou, zo erg is een cadeaubon toch écht niet?'. En nee, dat klopt. Zo verschrikkelijk steekt het niet in elkaar. Cadeaubonnen, zoals al eerder genoemd, hebben daadwerkelijk hun voordelen. Misschien is het belangrijkste wat overblijft het geven zelf. Het feit dat je aan iemand dacht, en iemand blij wilde maken met een cadeautje. Dit zit ook in een cadeaubon. Digitaal of niet!

Dus wat deze nieuwe vorm van geven misschien nog net een extra kick geeft is het innovatieve aspect. Het kan een extra leuke verrassing zijn om een onverwachts appje te krijgen (die je inderdaad kan personaliseren!), met daarbij jouw bon. Voor jou uitgekozen, door iemand die aan je dacht. Daar is hélemaal niks mis mee.

Gelukkig zijn er geen echte voorschriften als het gaat om geven. Dat zou het geven immers helemaal niet zo leuk maken, als het daadwerkelijk is! Maar, let wel, factoren zoals tijd en het level van personalisatie van het cadeau hebben vaak wel een enorme invloed op het geven, en mogen best betrokken worden bij het proces. Maar uiteindelijk staat de vraag: wordt het een digitaal appje, of keer je terug naar een tijdperk waarin je zelf op zoek gaat? De keuze blijft aan jou.

comments powered by Disqus